7 Sääntöä Parempaan Työssä Jaksamiseen

#DiamondOffice

Työhön on helppo uppoutua. Varsinkin etäaikana selkeät rajat työn ja vapaa-ajan välillä hälvenevät, kun digitalisaation ansiosta tavoitettavissa on helppo olla jatkuvasti. Jo valmiiksi kuormittava työ muuttuu entistä raskaammaksi ilman selkeitä rajanvetoja ja mielekäskin työ voi käydä nopeasti uuvuttavaksi, jos työhyvinvoinnistaan ei muista pitää tarpeeksi huolta.

Millaisista rajoista sitten on kyse? Millaiset rajat tukevat työhyvinvointia ja miten sellaiset asetetaan?

Rajojen asettaminen on itsensä johtamista

Rajat on tehty rikottaviksi, kuuluu vanha tarmokas sanonta. Omia rajojaan ei kuitenkaan kannata lähteä suin päin ylittämään silloin, kun kyse on terveydestäsi ja jaksamisestasi.

Rajat asettamalla johdat itseäsi kohti parempaa tasapainoa työn ja vapaa-ajan välillä, edistäen sekä työhyvinvointiasi sekä yleistä hyvinvointiasi. Tasapaino työn ja vapaa-ajan välillä vähentää stressiä ja madaltaa burnoutin riskiä.

Myös työyhteisön johto voi edistää organisaationsa hyvinvointia määrittämällä kaikille yhteiset pelisäännöt, joiden mukaan töitä tehdään. Kaikille samat säännöt ja toimintatavat estävät eriarvoisuutta ja tukevat sekä yksilöiden, että koko tiimin työssä jaksamista.

Selkeät rajat auttavat myös pitämään motivaatiota yllä. Kun työpäivän päätteeksi energiaa riittää vielä palauttavan vapaa-ajan viettoon ja lepoon, töihin palaaminen seuraavana päivänä tuntuu mukavalta. Motivoitunut ja energinen henkilöstö vaikuttaa koko työyhteisön yleisilmapiiriin positiivisesti toisiaan kannustaen ja yhteen hiileen puhaltaen.

7 SÄÄNTÖÄ PAREMPAAN TYÖSSÄ JAKSAMISEEN

1. Määritä itsellesi tarkat työajat. Eli siis ajat kun olet tavoitettavissa, online. Kun työaika loppuu niin se loppuu – ei enää viestien lukemista. Tee tästä itsellesi rutiini: työaika on töille, vapaa-aika vapaa-ajalle. 

2. Pidä taukoja. Laita muistutus hälyttämään tauon merkiksi ja poistu koneelta. Tauon aikana ei tehdä työasioita. Pyri myös pitämään ruokatauko muualla, kuin työpisteellä.

3. Kuuntele kroppaasi. Kehosi kuunteleminen on tärkeä taito, kroppasi viestii sinulle äänettömästi onko kaikki kunnossa vai ei.

4. Määritä itsellesi tarkka työpiste. Tee työpisteestäsi itsesi näköinen – mikä inspiroi sinua, mistä saat energiaa? Ympäristösi toimii energiasi jatkeena, joten muista pitää työpiste paitsi inspiroivana, myös siistinä. Suhtaudu etätoimistoosi, kuin se olisi työpisteesi fyysisellä työpaikallasi.

5. Kommunikoi työyhteisösi kanssa. Viesti mahdollisista ongelmista ajoissa, kysele muiden kuulumisia, auta jaksamisesi ja mahdollisuuksien mukaan myös muita.

6. Nauti vapaa-ajastasi ottamalla aikaa itsellesi ja tekemällä niitä asioita, jotka tekevät sinut iloiseksi.

7. Osaa sanoa EI. Sinun ei tarvitse aina joustaa, tehdä ylimääräisiä tehtäviä, tuurata toista tai tehdä ylitöitä. Jos huomaat olevasi aina se, joka tekee vähän ekstraa, ota asia puheeksi noudattaen kohtaa viisi.

Jaa

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
#DiamondOffice on digitaalinen toimisto. Ratkaisemme yrityksesi resursointitarpeet modernisti. Erottaudu eduksesi ja liity edelläkävijöiden joukkoon.
Digitaalinen toimisto apunasi missä tahansa olet